måndag 19 juli 2021

Sommarlovsboktips: Staden


Det var ganska länge sedan jag läste Staden av Camilla Sten, men jag har inte skrivit om den ännu så nu får den bli ett sommarlovsboktips.
Boken handlar om Alice som är en dokumentärfilmare. Hon och hennes team ska tillbringa fem dagar i en övergiven stad där alla niohundra invånare försvann spårlöst för 60 år sedan. En teori är att den väldigt aktiva, nästan fanatiska, väckelserörelsen som fanns i staden hade något med försvinnandet att göra.
Filmteamet börjar snart börjar höra märkliga ljud och bevittna oförklarliga saker. Är staden trots allt inte övergiven? Eller är det själva staden som vill dem illa?

För mig som inte är så van att läsa skräck och thrillers så var det här en väldigt otäck bok. Precis som boken jag skev om igår är det på många sätt läskigare när det inte är en otäck skurk som är ”ondingen” i berättelsen, utan det otäcka är något mer subtilt och flyktigt. Bra tyckte jag att den var hursomhelst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar