tisdag 13 december 2022

Lucka 13 i feelgood-julkalendern: Änglarummet

Änglarummet är en fristående fortsättning på Ewa Klingbergs serie om begravningsbyrån Tranan. Huvudpersonen är Angelika som har lämnat Tranan och startat eget företag som dödsdoula- en person som hjälper den som har behov av det i sina sista stunder.

Företaget går inte riktigt lika bra som Angelika hade hoppats och när hon tvingas lämna den lokal hon hyr på Badhotellet måste hon tänka i nya banor.

Hon blir kontaktad av en mycket rik överklassdam, men det visar sig att hon inte vill ha en dödsdoula utan istället ger Angelika i uppdrag att ta reda på om hennes brorsbarn Sebastian förtjänar att ärva hennes förmögenhet. Angelika försöker förklara att hon inte är någon privatdetektiv, men när den gamla damen antyder att uppdraget kan leda till att hon anlitar doulatjänsten också. Angelika tar sig an uppdraget som sätter henne i situationen som är lite utanför hennes bekvämlighetsområde.

Personerna i serien om begravningsbyrån Tranan förekommer aktivt i denna bok också, så även om den fungerar att läsa fristående tror jag att det ger mer att ha läst den serien innan. Jag var lite skeptisk till boken först, för Angelika var inte min favoritkaraktär på Tranan och jag var lite rädd för att boken skulle ha väldigt mycket fokus på doula-delen som jag tyckte lät sådär spännande.
Men det blev en helt annan berättelse än jag hade trott och det blev en som passade mig fint. Extra kul var det att läsa den efter att jag nyligen tillbringat en helg på Badhotellet i Tranås.

Jag kommer säkert att läsa fortsättningen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar