söndag 20 december 2020

Läsitsnow 2020: Tolv hjärtan till jul

Jag har läst följetongen Tolv hjärtan till jul av Jenny Bayliss i #läsitsnow20
Den utspelas i den lilla byn Blexford i England och den innehåller julmys extra allt med snö, dekorationer, god mat och bakverk. Huvudpersonen Kate flyttade tillbaka till sin hemby när hennes föräldrar skildes och hon ville finnas till hands för sin pappa. Hon jobbar som textildesigner och hjälper sin bästa vän Matt med bakverk till hans populära café.
Men hon är singel och tycker att det är lite trist. Hon övertalas av sin vän Laura att delta i ett dejtingkoncept som går ut på att gå på tolv dejter med lika teman dagarna innan jul. Kate ger sig in konceptet med skepsis, men bland de förväntade bottennappen finns också några pärlor. Men är någon av dem rätt för henne?

Den här lättsamma berättelsen hade all potential att bli en riktig julmysfavorit och jag tycker bitvis riktigt mycket om den. Men allt förstörs av att så fort det refereras till sex så blir det så oerhört töntigt och plumpt. Formuleringar som "det var så länge sedan jag hade sex så det känns som mödomshinnan växt igen" och "det växer snart spindelväv därnere" tillsammans med att huvudpersonen påfallande ofta får lust att "slita av sig trosorna" och får "brinnande lår" gör mig så trött. Det allra första är både dumt och felaktigt och resten är bara fånigt. Jag har inget emot sexskildringar i en bok och verkligen inte porträtt av kvinnor som bejakar sin lust, men under här fallet passar det inte alls in i stilen.

Sen är jag konfunderad över varför förlaget valt att översätta originaltiteln The Twelve Dates of Christmas till Tolv hjärtan till jul.
Tolv hjärtan till jul
Författare: Jenny Bayliss
Förlag: Tiden (2020)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar