onsdag 2 oktober 2019

Oktoberkortis 1: De dubbel så bra


Nej, nu är det verkligen dags att göra något åt den enorma hög med obloggade böcker som ligger och dräller här hemma. Jag kör ett beprövat grepp med kortbloggade inlägg som jag denna månad, inte helt otippat, kallar för oktoberkortisar:



Titel och författare: De dubbelt så bra av Bengt Ohlsson

Varför läste jag den? Den var nominerad till Årets bok 2019 och jag har gillat författarens tidigare böcker.

Vad handlar den om? Två vilsna unga män i början av 1900-talet. Ragnar som går med i svenska brigaden för att slåss mot de röda i finska inbördeskriget. Arvid, som arbetar med sin pappa i ett skogshuggarlag. När Arvid blir skadat vårdas han av Ragnars mor som är sjuksköterska. De båda männen möts och blir först vänner, sedan förälskade. Det enda de vill är att få leva tillsammans, men det accepteras inte av samhället.

Vad tyckte jag? En nyskapande arbetarroman med mångfaldsperspektiv. Men framförallt en stark berättelse om kärlek mot alla odds. Jag gillar!

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

De dubbelt så bra
Författare: Bengt Ohlsson
Förlag: Albert Bonniers förlag (2018)
ISBN: 9789100174095
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar