måndag 7 oktober 2019

Oktoberkortis 7: Omvägen


Titel och författare:
Omvägen av Gerbrand Bakker

Varför läste jag den? Jag skulle läsa en bok ursprungligen skriven på nederländska till utmaningen #månadensspråk

Vad handlar den om? En kvinna som kallar sig själv Emelie flyttar in på en gammal bondgård i Wales. Hennes enda sällskap är en flock gäss och det enda grannarna vet om henne är att hon säger att hon håller på att skriva en avhandling. När en ung man knackar på och behöver hjälp med en skada, så bjuder hon in honom och han blir kvar hos henne längre än de båda hade tänkt. I Holland letar en man efter sin fru som försvunnit till synes helt spårlöst.

Vad tyckte jag? Av sammanfattningen här ovan skulle man lätt kunna tro att det här är en thriller, men då blir man nog besviken. Omvägen är istället en vacker och stillsam skildring om att främlingskap både inför sig själv och inför andra. Det blir alltså ingen spänning i jakten på någon som försvunnit, ingen stor hemlighet som avslöjas och ingen oväntad kärlekshistoria mellan kvinnan och den unga mannen, utan bara en riktigt välberättad roman om relationer och vilsenhet. Trots, eller tack vare, det långsamma tempot är den här boken en njutning att läsa.

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Omvägen
Författare: Gerbrand Bakker
Förlag: Nilssons förlag (2016)
ISBN: 9789188155122
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller på ditt lokala bibliotek.

4 kommentarer:

  1. Den här läste jag också för samma utmaning, och uppskattade mycket: https://jsprbok.blogspot.com/2019/01/7-gerbrand-bakker-omvagen.html

    Hans andra bok, Däruppe är det tyst, har jag hemlånad, så jag hoppas få tid med den snart.

    SvaraRadera
  2. Är också sugen på att läsa något mer av honom.

    SvaraRadera