tisdag 8 oktober 2019

Oktoberkortis 8: Mai betyder vatten


Titel och författare: Mai betyder vatten av Kayo Mpoyi

Varför läste jag den? Det var en debutroman som många uppmärksammade om så självklart blev jag nyfiken. Och bara omslaget lockar ju också även om man inte hört något om den, inte sant?

Vad handlar den om? Huvudpersonen heter är Adi. Hennes familj kommer från Zaire, men bor i Tanzania i en tjänstebostad kopplat till ambassaden. Adi berättar för läsaren om sina två systrar Dina, som älskar att dansa och Mai, som alltid är sjuk och som hela familjen tar extra hänsyn till. Hon berättar om sina föräldrar, pappan som dominerar familjen och mamman som har märkliga linjer på kroppen. Själv har Adi en hemlighet som gör att hon känner sig smutsig.

Vad tyckte jag? En annorlunda roman där gränsen mellan sanning och myt är flytande. I bakgrunden finns också en ton av smärta och en tradition av våld som familjen bär med sig sedan generationer. Berättelsen består av polarisering - mellan syskonen, mellan föräldrarna, mellan nu och då, mellan platsen de befinner sig på och platsen de kommer ifrån. Det är ett intressant berättargrepp, men inte helt lättillgängligt. För mig blev det här ingen wow-upplevelse, men jag är ändå väldigt glad att jag läste boken.

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Mai betyder vatten
Författare: Kayo Mpoyi
Förlag: Norstedts (2019)
ISBN: 9789113090238
Finns t.ex. hos Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel.

1 kommentar:

  1. Jag ville så gärna älska den här boken, men tyvärr blev det inte så. Annorlunda, ja, men inget som riktigt tilltalade mig.

    SvaraRadera