torsdag 3 oktober 2019

Oktoberkortis 3: Förlåten


Titel och författare: Förlåten av Agnes Lidbeck

Varför läste jag den? Efter att ha läst Finna sig ville jag läsa mer av författaren.

Vad handlar den om? Om två systrar som efter sin fars död tillbringar en sommar tillsammans för att ta hand om dödsboet. De får också tillfälle att konfrontera sin relation som mest präglats av avundsjuka. Kan de hitta ett moget och vuxet sätt att vara systrar?

Vad tyckte jag? Beskrivningen av relationen mellan Ellen och Maria griper tag i mig. Systerskapet som skaver trots att de skulle kunna vara varandras stöd. Familjer är ofta en väldigt intressant företeelse att skriva om för där finns så mycket att hämta och mycket igenkänning att finna.
Jag blev också väldigt förtjust i ett litet stycke i texten så var så fint formulerat:



Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Förlåten
Författare: Agnes Lidbeck
Förlag: Norstedts (2018)
ISBN: 9789113082264
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar