söndag 20 oktober 2019

Oktoberkortis 20: Bubblan


Titel och författare: Bubblan av Siri Pettersen

Varför läste jag den? Jag älskar författarens serie Korpringarna så självklart var jag nyfiken på denna.

Vad handlar den om? Om Kine som är arg på de mesta, men framförallt på de i skolan som kallar henne Bubblan. En dag hittar hon en glaskula med en märklig liten docka inuti. Glaskulan växer och Kine upptäcker att hon kan gå in i den. En ny möjlighet öppnad för henne. Hon flyttar in i bubblan - där är hon skyddad för världen och elaka klasskompisar. Bubblan och dockan, som också har växt, visar dock vara märkligare än hon någonsin har kunnat föreställa sig och en del saker börjar kännas lite otäcka. När hon börjar längta efter att få komma ut ur bubblan visar det sig inte vara så lätt.

Vad tyckte jag? Jag läste den först för min son när vi var på semester i somras och sedan en gång till för min dotter och vi tyckte väldigt, väldigt mycket om den alla tre. Den är rolig, allvarlig och lite läskig - allt på samma gång. Rekommenderas!

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Bubblan
Författare: Siri Pettersen
Förlag: B-Wahlströms (2018)
ISBN: 9789132205231
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar