söndag 6 oktober 2019

Oktoberkortis 6: Ärr



Titel och författare: Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir

Varför läste jag den? Den dök upp överallt i mitt flöde och jag är svag för litteratur från Island.

Vad handlar den om? Jónas är 49 år, frånskild och har tappat lusten att leva. Det enda som intresserar honom något litet är att laga saker. Han bestämmer sig för att göra slut på livets plåga, men vill inte att hans dotter ska vara den som upptäcker hans döda kropp. Istället reser han utomlands, till en plats dit inga turister vanligtvis hittar och checkar in på ett nedgånget hotell. Att ta livet av sig visar sig svårare än han trodde, då han hela tiden blir avbruten.

Vad tyckte jag? Den här boken har kallats för en isländsk version av En man som heter Ove och visst finns här likheter. Den här romanen är dock lite mer svartsynt och humorn är mörkare. Gemensamt har de dock att de båda männen avbryter sina självmordsförsök för att hjälpa (eller styra upp) andra personer och att dessa handlingar leder till  - ja, och nu spoilrar jag lite - att livet fylls med mening igen. Jag gillar det här och Auður Ava Ólafsdóttir är en författare att hålla ögonen på.

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.
Ärr
Författare: Auður Ava Ólafsdóttir
Förlag: Weyler förlag (2017)
ISBN: 9789176810941
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel.

4 kommentarer:

  1. nja, inte som Ove... tyckte mycket om Audur Ava Ólafsdóttirs bok:http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/02/arr-av-audur-ava-olafsdottir.html

    SvaraRadera
  2. Absolut, håll ögonen öppna. Och läs gärna den sista kvinnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag ta den efter Fröken Island som jag håller på med just nu.

      Radera