måndag 14 oktober 2019

Oktoberkortis 15: Andarnas labyrint


Titel och författare: Andarnas labyrint av Carlos Ruiz Zafón

Varför läste jag den? Jag har läst och älskat författarens tidigare böcker i den här serien om de bortglömda böckernas gravkammare och blev väldigt glad då jag fick den här i present av min man.

Vad handlar den om? Ett Spanien under Franco-regimen, en försvunnen fängelsechef, ett hemligstämplat uppdrag från säkerhetstjänsten, en kvinnlig agent, en mytomspunnen bok och alla vägar verkar leda till bokhandeln Sempere & söner i Barcelona.

Vad tyckte jag? Det är inte helt lätt att beskriva handlingen i boken, men detta är långt mer än den till synes deckarliknande "plotten" i mitt sammandrag här ovan. Carlos Ruiz Zafóns berättelser är ren magi. Kanske inte helt lättgenomträngliga, men värda sin läsning. Det är fantastiskt att vara tillbaka i den här världen igen och trådarna från de tidigare böckerna knyts ihop på ett skickligt och oväntat sätt. Självklart så älskade jag även denna bok!

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Andarnas labyrint
Författare: Carlos Ruiz Zafón
Förlag: Albert Bonniers förlag (2018)
ISBN: 9789100173166
Finns t.ex. hos BokusAdlibris eller i din lokala bokhandel.

3 kommentarer:

  1. Jag har sett honom tipsad i flera olika sammanhang och tänkte eventuellt sätta upo honom på läslistan. Ska man läsa dem i ordning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar verkligen dessa böcker. Tror de fungerar allra bäst om man läser dem i ordning.

      Radera
    2. Tack, då ska jag försöka få tid med den första!

      Radera